Dzisiaj odwiedziliśmy wirtualnie Republikę Peru – państwo w zachodniej części ameryki Południowej, nad Oceanem Spokojnym. Jest to trzecie co do wielkości państwo kontynentu po Brazylii i Argentynie, oraz drugi co do wielkości kraj andyjski. Stolicą Peru jest Lima.
W nawiązaniu do ubiegłotygodniowego spotkania powędrowaliśmy po Kanionie Colca – jeszcze do niedawna uchodzącym za najgłębszy kanion na świecie. Jego ściany na lewym brzegu wznoszą się na ponad 3200 metrów nad poziom rzeki, a na prawym na 4200 m. Kanion ma długość 120 km i 2100 m różnicy poziomów pomiędzy najwyższym i najniższym jego punktem. Pierwszego przepłynięcia kanionu dokonali Polacy w 1981 roku. Kanion należy do najbardziej tajemniczych miejsc w Peru, tutejsze ludy uważają, że w tym właśnie miejscu kryje się legendarny skarb Inków.
Wybraliśmy się do Machu Picchu – najlepiej zachowanego miasta Inków, leżącego na wysokości 2090 – 2400 m n.p.m., na przełęczy Huayna Picchu i Machu Picchu w Andach Peruwiańskich. Miasto zbudowane drugiej połowie XV wieku pełniło funkcję głównego centrum ceremonialnego, ale także gospodarczego i obronnego. Miasto opuszczono około 1537 roku, w pięć lat po upadku państwa Inkaskiego.
Przed rozpoczęciem panowania Inków w 1438 roku obszar Peru podzielony był na mniejsze skupiska kultur prekolumbijskich, jedną z nich jest Nazca – kultura archeologiczna istniejąca w środkowej części Peru. Charakterystyczne da niej są geoglify dla współczesnej nauki odkryte dopiero w 1926 roku. Rysunki sporządzono usuwając z powierzchni czerwony żwir i odsłaniając jaśniejszą, żółtą glebę. W ten sposób powstały rysunki między innymi 40-metrowego pająka, czy kondora o rozpostarciu skrzydeł na 120 metrów.
Z pustyni wybraliśmy się na przejażdżkę Koleją Transandyjską, do 2005 roku najwyżej położoną koleją na świecie. Kolej została ukończona 1908 roku i osiągnęła długość 346 km. Prowadzi od poziomu oceanu w Limie, poprzez przełęcz Ticlio gdzie osiąga wysokość 4818 m n.p.m., do Huancayo leżącego na wysokości 3260 m n.p.m. Obecnie na całej swojej długości kolej funkcjonuje tylko turystycznie w porze suchej, natomiast na poszczególnych odcinkach nadal funkcjonuje jako lokalny środek transportu. Należy w tym momencie wspomnieć o rzeczy bardzo ważnej, a mianowicie o tym, że twórcą Kolei Transandyjskiej był Polak: Ernest Malinowski – inżynier drogowy i kolejowy, bohater obrony Callao w 1866 r, budowniczy kolei w Peru
i Ekwadorze, współtwórca pierwszej w Peru szkoły technicznej. Postać za swojego życia wysoko ceniona, po śmierci zapomniana na lata, by w połowie lat dziewięćdziesiątych zostać odkrytym na nowo dla historii.
Najwyżej na świecie – Elżbieta Dzikowska – film dokumentalny z 2000 r. opowiadający historię powstania kolei
i biografię Ernesta Malinowskiego. Na koniec spotkania spędziliśmy niezwykłą noc w hotelu Skylodge, czyli szklanych kapsułach zawieszonych na stromym zboczu ścian doliny Cusco.
Naszym czytelnikom proponujemy podróż po Peru z książką. W wypożyczalni dla Dorosłych znajdą Państwo takie pozycje jak:
„Cisza” Stefana Czarneckiego – opowieść o podróży autora po Peru i Ekwadorze.
„180 000 kilometrów przygody” Tony Halik – relacja z najdłuższej wyprawy życia podróżnika, która miała początek w Buenos Aires, prowadziła między innymi przez Peru i Meksyk na Alaskę i z powrotem do Buenos,
a trwała ponad 4 lata.
„Peru moja ziemia nieobiecana” Feliks Woytkowski – wybór tekstów znakomitego polskiego botanika, między innymi badacza fauny i flory peruwiańskiej.
„Vilcabamba” Elżbieta Dzikowska – relacja z wyprawy do Peru znakomitej polskiej podróżniczki, znanej zapewne państwu między innymi z cyklu programów
„Pieprz i wanilia” współtworzonych wraz z Tony Halikiem.
„Polscy podróżnicy i odkrywcy” Wacław Słabczyński – książka przybliżająca sylwetki Polaków w świecie odkryć geograficznych, w rozdziale: Ameryka Południowa znajdą państwo sylwetkę Ernesta Malinowskiego.
Dziękujemy za udział w spotkaniu i zapraszamy na kolejne.